INSTRUMENT
Viola d’amore
NAZWA
Viola d’amore określana jest jako viola miłosna (wł. amore – miłość). Może to mieć związek z jej wyjątkowym brzmieniem, które mogło być kojarzone z bogiem miłości Amorem.
HISTORIA
Pierwsze wzmianki o violi d’amore pojawiają się w XVII w., jednak są to skąpe i niejednoznaczne informacje, dlatego trudno ustalić dokładną datę powstania instrumentu i jej przodków. Używana była od końca XVII w., a w wieku XVIII już wychodziła z użycia.
BUDOWA
Należy do rodziny wiol. Posiada pudło rezonansowe z płaską płytą. Ma szyjkę z podstrunnicą (bez progów) zakończoną główką (w kształcie głowy kobiety z zasłoniętymi oczami). Długość pudła ma od ok. 35 do 45 cm (podobnie do altówki). Ma 6–7 strun melodycznych i 6–14 strun rezonujących.
ODMIANY
W Niemczech określana jako Liebegeige, we Francji viol d’amour, a w Polsce altówka miłosna lub amorka.
KLUCZ/TRANSP.
Instrument nietransponujący
TECHNIKA GRY
Na violi d’amore gra się jak na skrzypcach. Dzięki strunom rezonującym instrument ma specyficzne brzmienie. Często stosowano skordaturę, czyli przestrajanie strun do innego stroju niż tradycyjny.
AMBASADOR
Paul Hindemith (kompozytor XX w.), Antonio Vivaldi (kompozytor epoki baroku)
CIEKAWOSTKA
Struny melodyczne wykonane są ze zwierzęcych jelit, a rezonansowe z metalu.
PRZYKŁAD MUZ.
Antonio Vivaldi – Koncert a-moll na violę d’amore
Dźwięki instrumentów są brzmieniem orientacyjnym, wygenerowanym w programach:
Kontakt Native Instruments (głównie Factory Library oraz inne biblioteki) oraz Garritan (Aria Player).