INSTRUMENTOWNIK

Poznaj nasze karty i świat instrumentów muzycznych

DLACZEGO INSTRUMENTOWNIK?

W edukacji muzycznej brakuje angażujących pomocy naukowych wysokiej jakości. W odpowiedzi na potrzeby uczniów i nauczycieli stworzyliśmy innowacyjny „podręcznik” o instrumentach muzycznych w formie kart i pakietu materiałów dodatkowych. Projektując to narzędzie, staraliśmy się wypełnić lukę w ofercie dydaktycznej. Niecodzienny format, atrakcyjne grafiki i merytoryczne informacje przygotowane przez naszych ekspertów to klucz do efektownej nauki i zabawy.

Instrumentownik okładka

JAK KORZYSTAĆ Z NASZYCH KART?

Na naszej stronie znajdziesz 6 kategorii kart – idiofony, membranofony, chordofony, aerofony, automatofony i elektrofony oraz rozmaitości. Każdej kategorii odpowiada inny kolor, a poszczególne karty oznaczone są numerami, które przyporządkowują je do danej grupy.

Z internetowej karty dowiesz się więcej o:

  • nazwie instrumentu,
  • historii instrumentu,
  • budowie instrumentu,
  • odmianach instrumentu,
  • o tym, czy dany instrument transponuje,
  • technice gry na instrumencie,
  • ambasadorach,
  • poznasz także kolejne ciekawostki na temat instrumentu…
  • i przykłady muzyczne.

ODKRYJ NASZE KARTY

MEMBRANOFONY
CHORDOFONY
ROZMAITOŚCI
ELEKTROFONY
AUTOMATOFONY

SCENARIUSZE LEKCJI

Drogi Nauczycielu, przeprowadź ciekawą lekcję dla klas 4-7 przy pomocy edukacyjnych kart z instrumentami! Wśród scenariuszy znajdują się takie tematy jak: Zespoły wykonawcze, Ambasadorowie instrumentów, Rodziny instrumentów czy Nietypowe instrumenty.

MATERIAŁY DODATKOWE

TWÓRCY

O PROJEKCIE

Projekt stworzony został w ramach kampanii społecznej Save the Music (Fundacja MEAKULTURA), to nowoczesna forma podręcznika z instrumentami muzycznymi, zawierająca zestaw edukacyjnych kart, rozbudowaną platformę internetową i szereg materiałów dodatkowych. Pomysł zakłada popularyzowanie wiedzy muzycznej w merytoryczny sposób, nie zapominając o atrakcyjnej i angażującej formule, dzięki której m.in. uczniowie w szkołach podstawowych mogą poszerzyć własną świadomość kulturalną i rozwinąć wrażliwość estetyczną. „Instrumentownik” może być też z powodzeniem wykorzystywany m.in. w nauczaniu specjalnym lub przez każdego, kto jest zainteresowany tematyką instrumentów.
 

REKOMENDACJE

Nauczycielka
Czytaj więcej
Widziałam, że fiszki były dużą atrakcją dla dzieci. Zdziwiło mnie to trochę, bo wszystko teraz pokazujemy na interaktywnych tablicach i monitorach, a tu niespodzianka. Ciągle jednak dzieci wolą wziąć pomoce do ręki, dotykać i oglądać.
Nauczyciel
Czytaj więcej
Osobiście uważam, że fiszki to świetny pomysł, który licuje z nowymi wyzwaniami szkoły jakimi jest technologia i jej właściwe wykorzystanie!
Uczennica
Czytaj więcej
Najciekawsze w lekcji było to, że mogłam poznać nowe instrumenty
Nauczycielka
Czytaj więcej
Uczniowie z entuzjazmem wykonywali karty pracy, to dało im wiele radości.
Nauczycielka
Czytaj więcej
Najciekawsze w tej innowacji jest w zasadzie wszystko – od szaty graficznej, po testy, fiszki, scenariusze lekcyjne
Nauczycielka
Czytaj więcej
Korzyścią tej innowacji jest rozwój uczniów w poszczególnych zagadnieniach. Informacje są podane w przejrzysty sposób, co zachęca do przyswajania wiedzy.
Uczennica
Czytaj więcej
Super, że fiszki można dotknąć
Nauczycielka
Czytaj więcej
Ta innowacja to alternatywna metoda, którą można wykorzystać podczas lekcji. Pozwala wykorzystać metodę skojarzeń, jest dobra dla zapamiętywania wzrokowego.
Poprzedni
Następny

fundacja
meakultura

Wierzymy, że dobra muzyka powstaje z pasji, dlatego celem Fundacji jest tę pasję pobudzać, wspierać i promować. Fundację MEAKULTURA tworzą ludzie z różnych środowisk, których łączy miłość do muzyki i chęć jej promowania na wielorakich płaszczyznach w jak najbardziej oryginalny, ale też profesjonalny sposób. Podstawę naszych działań tworzy triada „Muzyka-Edukacja-Artyści” i to wokół niej wyznaczamy sobie kolejne cele, jak między innymi: promocja wartościowej muzyki różnych gatunków, działalność koncertowa i wydawnicza, realizacja projektów edukacyjnych, wspieranie profesjonalnego dziennikarstwa muzycznego, a także działań naukowców, twórców, wykonawców, producentów i festiwali (godnych uwagi ze względu na wysoką jakość artystyczną).

kampania społeczna
save the music

Kampania społeczna Save the Music zmienia świat na lepsze dzięki muzyce. W ramach kampanii organizowane są, m.in.: wydarzenia kulturalne, działania wydawnicze, edukacyjne (w tym wprowadzane innowacyjne rozwiązania metodyczne dla szkół), a także komunikacyjne, polegające na pokazywaniu istotnej i wielowymiarowej roli muzyki w życiu człowieka. Save the Music to również inkubator działań twórczych, dzięki któremu powstają oryginalne prace artystyczne, eksperckie video wykłady, a nawet kolekcja ubrań. Wreszcie, to wsparcie wybitnych artystów i ich dzieł (bez względu na gatunek).

Dane kontaktowe

Copyright © 2024 All rights reserved - Fundacja MEAkultura

Ewelina Grygier

Ewelina Grygier

doktor nauk o sztuce, z zawodu etnomuzykolog; flecistka. Pracuje w Zbiorach Fonograficznych w Instytucie Sztuki PAN, w których zajmuje się digitalizacją nagrań archiwalnych oraz dokumentowaniem współczesnych przejawów polskiego folkloru muzycznego. Koncertuje od ponad dwóch dekad, na scenie czuje się „jak w domu”, a improwizacja to jej drugie imię. Obecnie gra w projekcie „Usłyszeć Taniec”. Ewelina chętnie dzieli się swoją wiedzą z innymi, działając aktywnie jako pedagog. Przez wiele lat była wykładowcą gry na flecie podczas Trad Music Workshop w austriackim Lockenhaus, a od 2016 roku uczy gry na flażolecie w SP nr 246 w Warszawie oraz w zespole Cornelia. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu etnomuzykologii w ramach Studium Podyplomowego IS PAN oraz na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie.

Agnieszka Łomnicka

Agnieszka Łomnicka

korektorka i redaktorka tekstów (ukończyła certyfikowany kurs korektorski), historyczka sztuki z wykształcenia i pasji, przewodniczka po Szlaku Piastowskim. W przerwach między poprawianiem tekstów bywa managerką i organizatorką koncertów.

Agnieszka Wieczorek

Agnieszka Wieczorek

studentka poznańskiej muzykologii oraz absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Lesznie w klasie skrzypiec. Angażuje się w życie Wydziału Nauk o Sztuce Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w ramach Rady Samorządu Studentów WNoS oraz Studenckiego Koła Naukowego Muzykologów UAM. Związana także z agencją copywriterską BeContent, w której zajmuje stanowisko Content Managerki. W 2021 roku dołączyła do Fundacji MEAKULTURA, gdzie pełni rolę Specjalistki ds. Współpracy i Komunikacji. Interesuje się głównie literaturą skrzypcową, edukacją muzyczną oraz content marketingiem, związanym z promocją szeroko pojętej kultury.

Michał Kościelny

zawodowo zajmuje się grafiką, rysunkiem, malarstwem oraz innymi formami sztuk pięknych. Od 2016 roku uczęszcza do niepublicznej Szkoły Sowa-Edu w Poznaniu. Obecnie jest na drugim roku grafiki. Specjalizuje się w ilustracji, malarstwie sztalugowym olejnym, akwareli, projektuje też znaki-logotypy, identyfikacje wizualne, layouty gazet i książek, plakaty, rysunki satyryczne. Niezmiennie fascynuje się sztuką, zarówno dawną, jak i współczesną. Od roku 2022 prowadzi autorskie kursy z malarstwa i rysunku dla uchodźców z Ukrainy.

Monika Targowska

flecistka, ukończyła dwa kierunki studiów w Akademii Muzycznej w Łodzi i we Wrocławiu, oraz stypendium w Hochschule fur Musik und Theater w Hanowerze. Uczestniczyła w wielu kursach i konkursach fletowych. Od 2006 roku związana z zespołem orkiestry symfonicznej Filharmonii Opolskiej, z którą koncertuje jako solistka i kameralistka. Interesuje się historycznymi praktykami wykonawczymi, gra zarówno na fletach współczesnych, jak i barokowych. Współzałożycielka zespołu kameralistów barokowych “Sanssouci”. Od wielu lat prowadzi klasy fletu w szkołach muzycznych I stopnia, w których aktywnie propaguje muzykę dawną. Publikuje teksty poświęcone muzyce i edukacji, m.in. w kwartalniku Szkoła artystyczna oraz w internetowym magazynie MEAKULTURA.PL

Mateusz Ryczek

kompozytor i edukator. W 2019 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Jego utwory były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą (Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Turcja, Włochy, Węgry, Czechy, Wielka Brytania, Białoruś, Rosja, Szwajcaria, Austria, USA, Kuba, Ukraina, Japonia) oraz wydawane na płytach – m.in. dwa albumy monograficzne: Planetony (For Tune 2013,) i Cello Works (DUX 2021). Swoje kompozycje konsultuje z wiatrem, słońcem i córkami: Rozalią i Aurelią.

Marlena Wieczorek

prezes Fundacji MEAKULTURA. Kreatorka życia kulturalnego, managerka, redaktor naczelna pisma www.meakultura.pl i prezes Fundacji MEAKULTURA. Napisała rozprawę doktorską o życiu i twórczości polskiego kompozytora emigracyjnego – Romana Maciejewskiego, opublikowała szereg artykułów i trzy książki, w tym jedną pracę zbiorową Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918–2018), która została wydana także w języku angielskim. Prowadzi praktyki uniwersyteckie i staże zawodowe. Jurorka „Paszportów Polityki” i „Koryfeuszy Muzyki Polskiej”, pomysłodawczyni oraz organizatorka Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w 2013 i 2017 roku). Autorka programów i kierownik dwóch kierunków studiów podyplomowych: „Muzyka w mediach” i „Komercjalizacja projektów w kulturze” (współorganizacja: Collegium Civitas i Fundacja MEAKULTURA).

 

Jędrzej Rumiński

dyrektor Działu Komunikacji Fundacji MEAKULTURA. Ukończył studia pierwszego stopnia na kierunku Kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie studiuje Dziennikarstwo i komunikację społeczną ze specjalizacją „Zarządzanie komunikacją w biznesie” na studiach magisterskich. Pracował w Radio Meteor, gdzie pełnił funkcję dziennikarza muzycznego i pisał artykuły dla internetowego czasopisma muzycznego Kulturalne Media. Interesuje go świat nowych mediów, zagadnienia związane z komunikacją w kulturze i naukami humanistycznymi.

Ewa Dahlig-Turek

Ewa Dahlig-Turek

dr hab. prof. IS PAN, etnomuzykolog; Instytut Sztuki PAN. Prezydent European Seminar in Ethnomusicology (od 2021), uprzednio Secretary General (2005-2014); przewodnicząca Polskiego Komitetu Narodowego International Council for Traditional Music (od 1995). Specjalizuje się w badaniach nad tradycyjną kulturą muzyczną w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem dwóch obszarów badawczych: historii chordofonów smyczkowych i ludowej gry skrzypcowej oraz ewolucji i morfologii „rytmów polskich” w polskiej i skandynawskiej muzyce tradycyjnej. Rozwija i wykorzystuje metody z zakresu Music Information Retrieval, tj. skomputeryzowanych badań nad zapisem muzycznym. Autorka trzech monografii: Ludowa gra skrzypcowa w Kieleckiem, PWM, Kraków 1990; Ludowe instrumenty skrzypcowe w Polsce, IS PAN, Warszawa 2001; „Rytmy polskie” w muzyce XVI-XIX wieku. Studium morfologiczne. IS PAN, Warszawa 2006. Współautorka dwóch monografii: Glossing over rhythmic style and musical identity, w serii Meddelanden från Svenskt Visarkiv 47. Stockholm (współaut. Bjørn Aksdal, Dan Lundberg, Rebecca Sager) oraz Polskie fidele kolanowe. (Re)Konstrukcja, w serii Teka lubelska t. 4. Lublin 2014 (współaut. Maria Pomianowska).

Anna Kusiak

Anna Kusiak

Z wykształcenia i zamiłowania polonistka, a także trener. Projektuje oraz prowadzi szkolenia miękkie, inicjuje i włącza się w projekty, które definiuje zasada Think outside the boxZawodowo PR-wiec, a prywatnie, miłośniczka biografii oraz entuzjastka wypraw górskich. Z projektem POPOJUTRZE związana od pierwszej edycji, tym razem w roli metodyka prowadzi konsultacje z Zespołami i podpowiada innowatorom ciekawe rozwiązania, stojąc na straży tworzenia możliwie niesztampowych scenariuszy lekcji.