INSTRUMENT
Kotły
NAZWA
To tłumaczenie włoskiego timpani.
HISTORIA
Mogą pochodzić od arabskiego instrumentu naker, który przywieziono do Europy już w XIII w. Początkowo kotłów używano w wojsku, a od XVII w. weszły w skład orkiestry. Od XIX w. kotły posiadają pedałową regulację naciągu membrany, która pozwala przestrajać instrument.
BUDOWA
Membrana rozciągnięta jest na metalowym korpusie w kształcie misy. Najczęściej kotły posiadają mechanizm pedałowy, który służy do przestrajania instrumentu.
ODMIANY
Budowane w czterech wielkościach: 80 cm, 75 cm, 66 cm, 61 cm średnicy
KLUCZ/TRANSP.
Zapis na pięciolinii w kluczu basowym. Instrument nietransponujący. Dźwięk kotłów można przestrajać.
TECHNIKA GRY
Zwykle dźwięk wydobywa się uderzając w membranę pałką z filcową końcówką. Charakterystyczne jest tremolo (naprzemienne uderzanie w membranę pałkami).
AMBASADOR
Johann Christian Fischer (kompozytor epoki klasycyzmu), Gustav Mahler (kompozytor epoki romantyzmu)
CIEKAWOSTKA
Zmieniając naciąg membrany można uzyskać nawet glissando.
PRZYKŁAD MUZ.
Philip Glass – Concerto Fantasy
Dźwięki instrumentów są brzmieniem orientacyjnym, wygenerowanym w programach:
Kontakt Native Instruments (głównie Factory Library oraz inne biblioteki) oraz Garritan (Aria Player).