INSTRUMENT
Klawesyn
NAZWA
Pochodzi od włoskiego clavicembalo.
HISTORIA
Pierwsze wzmianki pochodzą z XV w. Jego popularność rozwinęła się w XVI w. we Włoszech, gdzie zwiększano liczbę manuałów (klawiatur) aż do trzech, by uzyskać większy rejestr. Jednym z ważniejszych rodów konstruujących klawesyny była rodzina Ruckersów.
BUDOWA
Struny instrumentu umieszczone są w pudle rezonansowym z klapą, gdzie za sprawą mechanizmu zaopatrzonego w piórka struna była szarpana i wzbudzano jej brzmienie. Klawesyn miał jeden lub dwa manuały (klawiatury).
ODMIANY
Klawicyterium (klawesyn z pionowo umocowanymi strunami), gravicembalo (większy klawesyn)
KLUCZ/TRANSP.
Zapis nutowy w kluczu basowym i wiolinowym na dwóch pięcioliniach. Niektóre rejestry transponują o oktawę w górę lub w dół.
TECHNIKA GRY
Na klawesynie gra się uderzając w klawisze, które pobudzają piórka szarpiące strunę. Klawesyn w baroku realizował basso continuo, czyli harmoniczną podstawę basową.
AMBASADOR
Jan Sebastian Bach (kompozytor epoki baroku), Domenico Scarlatti (kompozytor epoki baroku)
CIEKAWOSTKA
W klawesynie nie można różnicować głośności dźwięków za pomocą uderzania w klawisze z różną siłą.
PRZYKŁAD MUZ.
Jan Sebastian Bach – Wariacje Goldbergowskie
Dźwięki instrumentów są brzmieniem orientacyjnym, wygenerowanym w programach:
Kontakt Native Instruments (głównie Factory Library oraz inne biblioteki) oraz Garritan (Aria Player).