INSTRUMENT
Hydraulis
NAZWA
Ze starogreckiego hydōr (woda)
HISTORIA
Inaczej organy wodne. Skonstruował je grecki matematyk Ktesibios w III w. p.n.e. Ze względu na niespotykany w innych greckich i rzymskich instrumentach mocny i przenikliwy dźwięk, zyskały dużą popularność w pierwszych wiekach chrześcijaństwa, szczególnie w rzymskich cyrkach. W renesansie były modnym elementem wystroju włoskich ogrodów.
BUDOWA
Podobnie jak w przypadku organów pneumatycznych (powietrznych), dźwięk jest wytwarzany przez powietrze wydmuchiwane przez piszczałki, z tym że siła do wytwarzania podmuchu nie pochodzi z miechów ani z prądu, tylko z wody. Zachowane przedstawienia hydraulis pokazują wąską skrzynię, mającą kształt kolumny. Z obu jej stron znajdują się pompy hydrauliczne. Na wierzchu skrzyni znajdują się rzędy piszczałek.
ODMIANY
Z hydraulis powstały współczesne organy pneumatyczne.
KLUCZ/TRANSP.
W starożytności nie istniały pojęcia współczesnych, chromatycznie ułożonych tonacji. Na hydraulis grano prawdopodobnie w tonacjach podyktowanych względami muzycznymi (użytkowych).
TECHNIKA GRY
Muzyk stał z przodu instrumentu pomiędzy dwiema pompami, włączając poszczególne piszczałki poprzez wyciąganie i wpychanie połączonych z nimi zasuwek. Dwie inne osoby obsługiwały pompy wodne. Prawdopodobnie w instrumencie istniała też możliwość mechanicznej zmiany rejestrów.
AMBASADOR
Ktesibios (konstruktor)
CIEKAWOSTKA
Najsłynniejsze organy wodne z XVI wieku znajdowały się w Villa d’Este w Tivoli. Miały one ok. 6 m. wysokości i zasilane były pięknym wodospadem.
PRZYKŁAD MUZ.
Dźwięki instrumentów są brzmieniem orientacyjnym, wygenerowanym w programach:
Kontakt Native Instruments (głównie Factory Library oraz inne biblioteki) oraz Garritan (Aria Player).