INSTRUMENT
Portatyw
NAZWA
Z łac. portare (nieść).
HISTORIA
Pierwsze wzmianki o portatywie pochodzą z XII w. W XIV i XV w. był najintensywniej wykorzystywany jako przenośny odpowiednik dużych organów, głównie podczas procesji. W XVI w. uległ zapomnieniu.
BUDOWA
Konstrukcja portatywu zakładała prostotę i łatwość w obsłudze. Zbudowany był z ołowianych piszczałek, każdej z nich odpowiadał klawisz na klawiaturze. Z tyłu instrumentu znajdował się trójkątny mieszek, pompujący powietrze do piszczałek.
ODMIANY
We Włoszech odmianą portatywu było organetto.
KLUCZ/TRANSP.
Nie transponuje.
TECHNIKA GRY
Portatyw zawieszano na szyi lub podtrzymywano na kolanie. Wykonawca prawą ręką obsługiwał klawiaturę, a lewą miech. Skala portatywów była okrojona i zazwyczaj obejmowała ok. 2,5 oktawy, często pomijając nieprzydatne stopnie. Ze względu na konieczność gry jedną ręką, zadanie instrumentu zazwyczaj ograniczało się do podawania tonu dla śpiewu gregoriańskiego.
AMBASADOR
Francesco Landini (włoski kompozytor z XIV w.)
CIEKAWOSTKA
Aby uzyskać burdon (stały dźwięk towarzyszący melodii), muzycy stosują niekiedy mały ciężarek stawiany na klawiszu.
PRZYKŁAD MUZ.
Dźwięki instrumentów są brzmieniem orientacyjnym, wygenerowanym w programach:
Kontakt Native Instruments (głównie Factory Library oraz inne biblioteki) oraz Garritan (Aria Player).