INSTRUMENT
Waltornia
NAZWA
Nazwy: francuska (cor), włoska (corno) i niemiecka (horn) pochodzą od pierwotnego materiału, z jakiego wykonywano instrumenty – rogów zwierzęcych. Polska nazwa pochodzi od niem. Waldhorn (róg leśny).
HISTORIA
Przodkami współczesnej waltorni były pierwotne instrumenty myśliwskie. Z powodu prymitywnej budowy i braku ustnika skala takiego rogu ograniczała się do jednego lub najwyżej kilku dźwięków. Z czasem zaczynały powstawać proste rogi metalowe. Pierwszy znaczący krok w kierunku uzyskania większej liczby dźwięków w rogu naturalnym uczynił Anton Joseph Hampel w XVIII w., stosując manipulowanie prawą ręką, włożoną do czary. Ok. 1815 r. skonstruowano skomplikowany mechanizm wentylowy, co umożliwiło waltorni uzyskanie pełnej skali chromatycznej.
BUDOWA
Waltornia to długa, blaszana, wąska rura dwukrotnie zwinięta, z metalowym ustnikiem, zakończona rozszerzającą się czarą głosową.
ODMIANY
Do rodziny rogów należą m.in. róg pocztowy, róg alpejski, róg pasterski czy tuba wagnerowska
KLUCZ/TRANSP.
Waltornia in F transponuje o kwintę w dół (w kluczu wiolinowym).
TECHNIKA GRY
Technika gry na waltorni polega na jednoczesnym dmuchaniu w ustnik przez odpowiednio ułożone wargi oraz obsługiwaniu wentyli i operowaniu ręką w czarze głosowej.
AMBASADOR
Marie -Luise Neunecker (waltornistka)
CIEKAWOSTKA
Jeśli wyprostujemy waltornię, będzie ona miała ponad 3,5 m długości.
PRZYKŁAD MUZ.
Dźwięki instrumentów są brzmieniem orientacyjnym, wygenerowanym w programach:
Kontakt Native Instruments (głównie Factory Library oraz inne biblioteki) oraz Garritan (Aria Player).