INSTRUMENT
Surdynka
NAZWA
Pochodzi od fr. pochette (kieszonka). Nawiązuje to do małych rozmiarów instrumentu i możliwości noszenia go w kieszeni, tak jak polska nazwa surdynka sugeruje, że instrument można umieścić w kieszeni surduta.
HISTORIA
Surdynka używana była od XV do XIX w. Wykorzystywali ją dworscy muzycy, uliczni grajkowie czy wędrowni nauczyciele tańca. Kilka takich instrumentów skonstruował Antonio Stradivari.
BUDOWA
To mały, wąski instrument smyczkowy, podobny do skrzypiec. Posiada on długą podstrunnicę w stosunku do całego rozmiaru. Ma 3–4 struny. Nie jest dłuższy niż 25 cm.
ODMIANY
Istniała także pochette d’amour, czyli miniaturowa wersja violi d’amore, która w tamtych czasach była bardzo popularna.
KLUCZ/TRANSP.
Surdynka nie transponuje; w stroju skrzypcowym lub wyższym
TECHNIKA GRY
W grze wykorzystuje się techniki skrzypcowe, ale instrument opiera się na klatce piersiowej, a nie na ramieniu. Dźwięk powstaje poprzez pocieranie strun smyczkiem.
AMBASADOR
Niel Gow (szkocki skrzypek i kompozytor XVIII w.), James Hall of Ayr (muzyk, kolekcjoner z XVIII/XIX w.)
CIEKAWOSTKA
Do naszych czasów przetrwały dwie pochette wykonane przez A. Stradivariego.
PRZYKŁAD MUZ.
Lilly Burlero z The English Dancing Master
Dźwięki instrumentów są brzmieniem orientacyjnym, wygenerowanym w programach:
Kontakt Native Instruments (głównie Factory Library oraz inne biblioteki) oraz Garritan (Aria Player).