INSTRUMENT
Viola da gamba
NAZWA
Określenie da gamba pochodzi od włoskiego słowa gamba (noga), gdyż jest to typ violi, którą trzyma się między kolanami lub na nodze.
HISTORIA
Viole da gamba były typem wiol kolanowych, które obok viol da braccio (wiol ramiennych) wchodziły do rodziny wiol w XVI w. Pierwsze wzmianki o violi da gamba pochodzą z XV w. Przodkami tych instrumentów były fidele. Viole da gamba największą popularnością cieszyły się w renesansie i baroku.
BUDOWA
Ich pudło rezonansowe zbliżone jest kształtem do skrzypiec, choć ma bardziej ścięte górne boki. Mają otwory rezonansowe w kształcie litery C. Posiadają szyjkę z podstrunnicą i strunami, które umocowane są za pomocą kołków przy główce i zawiązane w otworach w mostku.
ODMIANY
Viola tenorowa, dyszkantowa, barytonowa, kontrabasowa
KLUCZ/TRANSP.
Zapis nutowy w kluczu basowym; instrument nietransponujący
TECHNIKA GRY
Dźwięk wydobywa się pocierając smyczkiem struny. Smyczek trzymano zwykle wierzchem do dołu, gdzie podtrzymuje go głównie kciuk i palec wskazujący. Viole da gamba mają ciemne i niskie brzmienie.
AMBASADOR
Georg Philip Telemann (kompozytor epoki baroku), Henry Purcell (kompozytor epoki baroku)
CIEKAWOSTKA
Viole da gamba znów zaczęły się cieszyć większą popularnością w XX w. ze względu na zainteresowanie muzyką dawną.
PRZYKŁAD MUZ.
Georg Philip Telemann – Sonata e-moll na violę da gamba
Dźwięki instrumentów są brzmieniem orientacyjnym, wygenerowanym w programach:
Kontakt Native Instruments (głównie Factory Library oraz inne biblioteki) oraz Garritan (Aria Player).