Zespoły kameralne

Zespół kameralny

Dowiedz się więcej:

Są to niewielkie składy instrumentalne, do 9 wykonawców, bez udziału dyrygenta. Ze względu na liczbę muzyków rozróżniamy:

  • Duet (2 instrumenty)
  • Trio (3 instr.)
  • Kwartet (4 instr.)
  • Kwintet (5 instr.)
  • Sekstet (6 instr.)
  • Septet (7 instr.)
  • Oktet (8 instr.)
  • Nonet (9 instr.)

Zgodnie z tradycjami kompozytorskimi istnieją stałe składy kameralne, w których połączone ze sobą brzmienia konkretnych instrumentów dają charakterystyczne brzmienie:

  • Duet z fortepianem (np. skrzypce, fortepian)
  • Trio fortepianowe (dwa instrumenty melodyczne, np. flet i obój oraz fortepian)
  • Kwartet smyczkowy (skrzypce I, skrzypce II, altówka, wiolonczela)
  • Kwintet smyczkowy (skrzypce I, skrzypce II, altówka, wiolonczela, kontrabas)
  • Kwartet dęty (flet, obój, klarnet, fagot)
  • Kwintet dęty (flet, obój, klarnet, fagot, waltornia)
  • Kwartet fortepianowy (fortepian, skrzypce, altówka, wiolonczela)
  • Kwintet fortepianowy (fortepian, skrzypce I, skrzypce II, altówka, wiolonczela)

Historia

W języku włoskim da camera oznacza „do pokoju”. Określano w ten sposób prywatną muzykę dworską, prezentowaną w domowym zaciszu. W XVIII wieku wyodrębniła się charakterystyczna forma twórczości kameralnej: utwory miały zazwyczaj trzy lub cztery części, w tym szybka w formie sonatowej, powolna, taneczna oraz wariacje lub rondo. W okresie klasycyzmu nastąpił rozkwit muzyki salonowej, powstawały liczne kwartety smyczkowe czy tria fortepianowe, jednak wciąż były to kompozycje przeznaczone do domowego muzykowania. Publiczne koncerty kameralne zaczęto organizować w XIX w. 

Ciekawostka

Dawniej umiejętność gry na instrumentach była powszechna wśród zamożniejszej części społeczeństwa Europy. Wspólne rodzinne muzykowanie było częstym i lubianym sposobem spędzania wolnego czasu.