Są to niewielkie składy instrumentalne, do 9 wykonawców, bez udziału dyrygenta. Ze względu na liczbę muzyków rozróżniamy:
Zgodnie z tradycjami kompozytorskimi istnieją stałe składy kameralne, w których połączone ze sobą brzmienia konkretnych instrumentów dają charakterystyczne brzmienie:
Historia
W języku włoskim da camera oznacza „do pokoju”. Określano w ten sposób prywatną muzykę dworską, prezentowaną w domowym zaciszu. W XVIII wieku wyodrębniła się charakterystyczna forma twórczości kameralnej: utwory miały zazwyczaj trzy lub cztery części, w tym szybka w formie sonatowej, powolna, taneczna oraz wariacje lub rondo. W okresie klasycyzmu nastąpił rozkwit muzyki salonowej, powstawały liczne kwartety smyczkowe czy tria fortepianowe, jednak wciąż były to kompozycje przeznaczone do domowego muzykowania. Publiczne koncerty kameralne zaczęto organizować w XIX w.
Ciekawostka
Dawniej umiejętność gry na instrumentach była powszechna wśród zamożniejszej części społeczeństwa Europy. Wspólne rodzinne muzykowanie było częstym i lubianym sposobem spędzania wolnego czasu.