INSTRUMENT
Pomort
NAZWA
Z niem. Pommern
HISTORIA
Do Europy przybył prawdopodobnie z Azji. Mianem pomortu określano niższe odmiany szałamai, prostego aerofonu stroikowego podobnego do oboju. Instrument był bardzo popularny w średniowieczu, renesansie i baroku. Wyszedł z użycia pod koniec XVIII w. W obecnych czasach używany jest niekiedy w muzyce folkowej np. we Francji czy Hiszpanii.
BUDOWA
Drewniana, lekko rozszerzająca się, prosta rura miała sześć otworów palcowych i siódmy zamykany klapą. Zakończona była stożkowatą czarą głosową. W górnej części pomortu znajdowała się metalowa rurka, zakończona podwójnym stroikiem.
ODMIANY
Rodzina pomortów składała się z różnych wielkości (wg głosów od najwyższego): mały dyszkant, dyszkant, mały alt, duży alt, tenor, bas, kontrabas. Popularny był też basanello, czyli odmiana pomortu z węższym kanałem, o łagodniejszym brzmieniu, również budowany w kilku wielkościach.
KLUCZ/TRANSP.
Pomorty transponowały, jak wszystkie instrumenty budowane w różnych wielkościach, w zależności od rejestru (wysokości skali). Duży alt i bas nie transponowały.
TECHNIKA GRY
Podobnie jak na oboju, źródłem dźwięku w pomorcie jest podwójny stroik wykonany z trzciny. Dźwięk jest bardzo donośny, o nieco orientalnej i jaskrawej barwie. Pomortu używano jako instrumentu sygnałowego, podczas uroczystości, ale też w kapelach dworskich (do tańca) i w muzyce kościelnej.
AMBASADOR
Hildegard Wippermann (instrumentalistka)
CIEKAWOSTKA
O potędze brzmienia pomortu pisał nawet Mikołaj Rej, polski poeta renesansowy: „pomorty a puzany, co wszytki zagłuszą […]” (fraszka Niepomierne biesiady)
PRZYKŁAD MUZ.
Capella de la Torre – prezentacja pomortu altowego
Dźwięki instrumentów są brzmieniem orientacyjnym, wygenerowanym w programach:
Kontakt Native Instruments (głównie Factory Library oraz inne biblioteki) oraz Garritan (Aria Player).